Refleksion fra en Coronatid: Hvad har vi lært og hvad vil vi fortsat bruge?

En af vores gode venner fra Gymnastic Academy, Kenneth Christiansen, har sat nogle ord på hele coronasituationen og hvordan den har påvirket gymnastikken. Hvad har den vist os og er der noget vi kan tage med på den anden side?

Det er nu lidt over 1 år siden at vi første gang gik ind i en nedlukning. Dengang var det med en forhåbning om at vi hurtigt kunne vende tilbage til en normal hverdag. Nu står vi så et år senere og er stadig ramt af forskellige restriktioner og det er det færreste som er tilbage i hallen.
Det har været en kamp, men i takt med at vejret bliver varmere og dagene længere. Så lysner det forude.
Vi har været meget igennem og prøvet mange forskellige ting som følge af omstændighederne. Men er der noget af det vi har gjort som vi vil fortsætte med bagefter?
Nedenfor har jeg prøvet at skrive nogle af de refleksioner som jeg har gjort mig løbende ift. det spørgsmål.

Online træninger og sociale aktiviteter

De fleste af os har brugt uanede mængder energi på at være opfindsomme og nytænkende ift. hvordan vi fortsat kan fastholde og træne gymnasterne under en nedlukning. Vi har hoppet, danset, bagt kager, trænet styrke, øvet momenter, leget og vi er blevet klogere på sociale medier og online platforme såsom Zoom, Google Meet. Den tid vi har brugt på det har været spildt. Jeg er selv blevet meget mere skarp på hvordan jeg forklarer øvelserne til mine gymnaster, når man ikke fysisk kan forme dem i de positioner som vi gerne vil se.
Jeg tror, at jeg fortsat kommer til at bruge online træninger i perioder hvor vi normalt ikke ville kunne samle gymnasterne til træning. Det kunne være som supplement til træninger i ferier og helligdage. Mange af de andre værktøjer som vi nu har i kassen kan også være med til at forbedre den eventuelle hjemmetræning som vi har i normale træningsperioder.

Gymnaster har brug for andre gymnaster.

Vi er også blevet mindet om at mennesker i høj grad har brug for at skabe, fastholde og udvikle relationer med andre. Det har været svært for alle både gymnaster og trænere at fastholde de sociale relationer mellem gymnaster.
Vi er i en sport hvor tusindevis af trænere lægger mange timer hver eneste uge fordi at de vil gøre en forskel. Man får som træner også en kæmpe optur når ens gymnaster lykkes med ting. Det kan være et nyt spring, et moment de har knoklet for i lang tid, en ny rekord i vægtløftning, returnering fra en skade eller en blokade. Mange af de ting og oplevelser som man som træner lever af, er der også langt i mellem i disse tider.
Vi startede for en uge siden med udendørstræninger og det var som at se køer der kom på græs efter en vinter i stalden. De andre trænere i klubben har også udtrykt at de glædede sig til at komme ud og mødes med deres gymnaster, omend vejret ikke har været det bedste.
Der ligger et opsamlingsarbejde nu og igen når vi kommer tilbage i hallen. Motivationen og lysten til at stå foran en skærm til træning efter man også har siddet der til 8 timers skole er ikke stor. Derfor bør vi samle op på dem når vi får lov til at komme tilbage til en normal indendørs træningssammenhæng.
Det er ligeledes vigtigt at man som forening tager hånd om sine instruktører. Mange har under corona påtaget sig helt andre opgaver end hvad de sagde ja til fra sæsonstart. Deres motivation og trivsel har også lidt et stort knæk i denne tid. Jeg anbefaler at man som sportschef eller udvalg/bestyrelse bruger tid på at tage korte MU-samtaler eller check-ins med dem enkeltvis eller med deres team for høre på deres frustrationer og hjælpe dem videre i forløbet.

Vidensdeling og online kurser

Weblæring, webinarer og online kurser har været en nødvendighed på grund af forsamlingsforbuddet. Jeg har også deltaget i flere online sparringsgrupper henover nedlukningen og
Vi har kørt mange online kurser internt i foreningen i løbet af den sidste nedlukning, det er høj prioritet at trænerstaben har et højt vidensniveau. Muligheden har ikke været til at vi kan mødes i større forsamlinger og derfor har de online værktøjer været gode. Det er dog vigtigt at man sikrer at det ikke bliver 2 timers en-vejs kommunikation. Det har de unge trænere nok af i skolen.

Start med at lave et online kursus for jeres trænere 1 gang hver anden uge af ca. en times varighed (og optag det). Der er masser af emner der kan tages fat i, som giver god mening også online. Her kommer nogle forslag til emner:
–     Målsætninger, hvad er det? Og hvordan gør vi praktisk?
–     Konkurrencegymnastik: Brug og forståelse af reglementerne.
–     Sæsonplanlægning: Hvad er planen til næste sæson? Hvad er planen når vi engang kommer tilbage i hallen?